سیدحمایت میرزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست امروز(یکشنبه 25 فروردین) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در جلسه امروز حاضر شده بود؛ اصغر مسعودی نماینده نی ریز و استهبان، پنج سوال در خصوص سند تحول، رتبه بندی معلمان، عدالت آموزشی، خرید خدمات آموزشی و شرایط جذب و گزینش معلمان مطرح کرد که پس از توضیحات وزیر، دو هفته مهلت داد تا وزارتخانه اسناد و مدارک خود را در این خصوص ارائه کند.
پاسخهای بطحایی، مقصودی را قانع نکرد
نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس شورای اسلامی افزود: در ادامه محمدرضا صباغیان بافقی نماینده یزد سوال خود را درباره برنامه ششم توسعه مبنی بر مقاومسازی مدارس مطرح کرد و اینکه چه میزان این احکام قانونی اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه نماینده یزد از پاسخهای وزیر قانع شد، ادامه داد: سوال بعدی را حسین مقصودی نماینده سبزوار از وزیر آموزش پرسید که در سه محور تغذیه و مسائل رفاهی مدارس شبانهروزی، معلمان حقالتدریس و نهضتی و چرایی استفاده از نیروهای خرید خدمات برای مناطق محروم بود که از توضیحات وزیر قانع نشد و این سه سوال به صحن علنی مجلس ارجاع میشود.
دانشجویانی که از پزشکی مستقیما به دوره تخصص و فوق تخصص میروند، هیچ ارتباطی با جامعه ندارند
میرزاده گفت: در ادامه جلسه امروز، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه معاونان خود حاضر شد و توضیحاتی از عملکرد این وزارتخانه در حوزههای مرتبط با کمیسیون آموزش مجلس و گزارش مفصلی در حوزههایی همچون نحوه خدماترسانی به مناطق سیلزده و برنامههای جدید این وزارتخانه در خصوص بازنگری در رشتهها، تعداد دانشجویان، طول دوره، نوع مهارتهای آموزشی ارائه کرد.
وی افزود: این وزارتخانه سیاستی مدنظر دارد مبنی بر اینکه ادامه تحصیل پزشکی تا فوق تخصص به صورت پیوسته نباشد؛ زیرا بسیاری از دانشجویان زمانی که پزشکی عمومی را تمام میکنند، مستقیما به دوره تخصص و بلافاصله فوق تخصص میروند در حالی که هیچ ارتباطی با جامعه، مردم یا مناطق محروم نداشتند و شاید اگر بعد از دوره فوق تخصص به آنها گفته شود که به مناطق محروم بروند، قبول نکنند.
میرزاده توضیح داد: سیاست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مورد استقبال اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز قرار گرفت، این است که فرد پس از پایان مقطع پزشکی باید یک دوره خدمتی حداقل سه ساله بگذراند و با مردم و جامعه ارتباط داشته باشد و یافتههای علمی خود را به صورت عملی به کار گیرد و بعد از آن به دوره تخصص برود.
برنامه وزارت بهداشت برای انتزاع علوم پزشکی از بهداشت و درمان
وی با بیان اینکه حتی پیشبینی شده بعد از دوره تخصص بلافاصله ورود به دوره فوق تخصص میسر نباشد، گفت: این یک سیاست خوب و منطقی است تا افرادی که در رشتههای پزشکی فارغالتحصیل میشوند، با محیط واقعی جامعه به صورت عملی آشنا شود و سپس به دنبال تخصص و فوق تخصص برود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین توضیح داد: وزیر بهداشت همچنین برنامه جدید اعلام کرد مبنی بر اینکه اگرچه قرار گرفتن دانشگاههای علوم پزشکی به زیرمجموعه وزارت علوم شدنی نیست ولی بحث علوم پزشکی از بهداشت و درمان منتزع شود؛ یعنی اینگونه نباشد که یک فردی همزمان هم در دانشگاه مسئول باشد و هم در اداره بهداشت و درمان؛ به این دلیل که حضور بیش از حد در دانشگاه باعث نشود از بهداشت و درمان در جامعه غافل شود./
پایان پیام